Parfem je više od običnog ugodnog mirisa. To je složen i fascinantan proizvod znanosti, umjetnosti, poslovanja i kreativnosti. Upravo tom kreativnošću ćemo se pozabaviti i pokušati povući neke paralele s modnom industrijom, ali i drugim sferama života i stvaralaštva.
Parfumeri (slobodno ih možemo nazvati i dizajnerima koji stvaraju parfeme), s jedne strane imaju odriješene ruke da koriste sve sastojke, dok s druge i ne baš. Naime, mnogi sastojci više nisu dostupni jer su preskupi, neki su zabranjeni, nekih jednostavno više nema. Kompozicija samog parfema se također mijenjala jer je na to utjecalo mnogo toga. Razvoj tehnike i tehnologije, sve veća osviještenost vezana za ekologiju i očuvanje okoliša, otvorile su nova vrata i prozore kreativnosti. Ali, bez kreativnosti samih parfumera - što bi reklo Prljavo Kazalište - “uzalud vam trud svirači”.
Kreativnost, kako sama definicija kaže, je mentalni proces koji uključuje stvaranje novih ideja, pojmova, ili rješavanje problema, ili novih poveznica između postojećih ideja ili pojmova.
Zanimljivo mi je to da se parfemska industrija na mala vrata uvukla u druge industrije i postala neodvojivi dio njih. Parfumeristika nije samo znanost, već i umjetnička forma, gdje parfumeri koriste svoja osjetila, maštu i kreativnost za stvaranje mirisnih kompozicija. Parfumeri se često uspoređuju sa slikarima, glazbenicima ili pjesnicima, jer koriste sastojke koji sami po sebi mogu biti lijepi i zanimljivi, ali u harmoniji s drugim sastojcima mogu biti nešto mnogo više od toga, mogu postati vječnost u boci.
Parfumeri kao glavne zvijezde
Evo nekih kultnih trenutaka koji su obilježili i uzdrmali parfemsku industriju i to sve zahvaljuljući viziji i kreativnosti samih parfumera.
Chanel No. 5 - kreiran od strane Ernesta Beauxa 1921. godine, ovaj se legendarni miris smatra remek-djelom parfumerije, budući da je revolucionirao upotrebu sintetičkih sastojaka, poput aldehida, za stvaranje složenog, apstraktnog i elegantnog mirisa koji odražava modernost, sofisticiranost i ženstvenost njegovog tvorca i nositelja.
Kreativnosti u brendu nikad nije manjkalo, ali u ovom slučaju nisu manjkale ni kritike na odabir novog zaštitnog lica.
(Dostupno u - Parfumerija Lana).
Thierry Mugler Angel - kreirao ga je Olivier Cresp 1992. godine. Ovaj inovativni miris zaslužan je za pokretanje gurmanskog trenda u parfumeriji, budući da kombinira slatke, jestive note, poput čokolade, karamele i vanilije, s pačulijem, kako bi stvorio kontrastni, zarazni, i senzualan miris koji izražava fantaziju, razigranost i prepuštanje svog kreatora i nositelja.
Jerry Hall, Muglerova omiljena muza svih muza za Angel, u reklami za časopis objavljenoj 1995.
Martimex Angel 100ml 165e
Hunter Schafer u kampanji Mugler Angel Fantasm Eau de Parfum Sensuelle 2024.
DOUGLAS 100ml 173e
ELDO Sécrétions Magnifiques - kreirao Antoine Lie 2006. Ovaj kontroverzni miris inspiriran je tjelesnim izlučevinama, poput krvi, znoja, sline i sjemena, kako bi se stvorio realističan, provokativan i uznemirujući miris koji dovodi u pitanje konvencije, norme i očekivanja parfumerije i njezine publike. Interesanto je da se trebao zvati Violence, ali to nije prošlo kod principala pa su se našli na slovu tj. na 4 slova S: sekrecijama sperme, sang (krv), salive (slina), sueur (znoj).
ELDO Sécrétions Magnifiques 50ml, Belodore
Molecule 01- Kreirao Geza Schoen 2006. godine. Ovaj minimalistički miris sastoji se od samo jednog sastojka, Iso E Super, sintetičke molekule koja ima suptilan, drveni i mošusni miris, koji drugačije reagira s kemijom kože svake osobe, stvarajući personalizirani, intimni i nedokučivi miris koji istražuje koncept nevidljivosti, identiteta i individualnosti u parfumeriji; Top Parfumerija 100ml 140e
Marc-Antoine Barrois Ganymede - kreirao Quentin Bisch 2019. godine. Miris koji je osvojio parfemski svijet i lansirao kuću Marc-Antoine Barrois u sam vrh. Metalno mineralan miris izrazite projekcije i trajnosti. Jednostavno mirise na budućnost i nepoznato. Inspiriran Jupiterovim mjesecom po kome i nosi ime. Ovaj vanvremenski miris koji probija nebo postao je pobjednik godišnjih nagrada UK Fragrance Foundantion Awards 2020. (poznatih kao “Parfume Oscars”) i to u kategoriji “Parfume Extraordinaire”. Čak je po prodaji nadmašio najpopularniji niche parfem Baccarat Rouge 540 i to na globalnoj razini; Parfumerija Lana 100ml 195e
Sve mi miriše na – fashion i celebrityje
Naravno moramo spomenuti i Jean Paul Gaultier i Le Male, ali njemu smo već posvetili članak nedavno. Sve mi to miriše na fashion! Spona između mirisa i mode je fantastična i neraskidiva. Obje su industrije duboko isprepletene i imaju veliki utjecaj na naša osjetila i osobni izričaj. Mirisi, poput mode, mogu izazvati emocije, pričati priče i odražavati individualni stil. Mnoge modne kuće prepoznale su važnost mirisa kao produžetka identiteta svog brenda. U modnom svijetu ‘70./‘80. godina to je bilo na vrhuncu i nezamislivo je bilo da dizajner ili modna kuća nemaju parfem. On je predstavljao točku na i u cijeloj priči. Sve to provlači se kroz industriju i dan danas. Otud i popularni naziv “dizajnerski parfemi”.
Kultni modni dizajneri odvažili su se stvarajući prepoznatljive mirise koji hvataju bit njihove modne estetike. Kreativnosti tu nije manjkalo što u kompoziciji mirisa, što u izgledu same boce i pakiranja, a ni u kampanjama koje su pratile izlazak parfema. Pokraj dizajnera moramo se dotaknuti i celebrity parfema koji su 2000. doživjeli svoj procvat. No, malo njih i dalje cvjeta.
Ysl Pour homme 1971./ diskontinuiran
Ysl M7 2002./ diskontinuiran
Gianni Versace 1981./ diskontinuiran
Kenzo 1992./ diskontinuiran
Gwen Stefani Harajuku Lovers G 2008./ dostupno online
Madonna, Truth or Dare 2012./diskontinuiran
Jean Paul Gaultier Fragile 1999./ diskotinuiran
Kako ja vidim kreativnost u parfemima?
Meni pored priče iza brenda, naziva parfema i inspiracije za njega veliku odluku u odabiru mirisa (čak i da ga pomirišem) ima sam izgled boce (kutiju mogu da oprostim). Naravno da je poštujem načela kuće, logo i sve to, ali ako već imate miris koji je nešto savršeno ili bar tvrdite da jeste, to mora da prati i ambalaža. Ganymed sam odbijao kupiti 2 godine i dalje ne mogu da im oprostim bocu i zlatni sticker. A tek plavu kutiju... Do te mjere sam uporan u tome da neke kuće odbijam da probam jer su im boce sve samo ne oličenje onoga šta je u njima. Uglavnom, “wow” prezentacije mozemo pronaći u niche kućama, dizajnerske kuće ipak komericijalnije i misle na prodaju. Neću govoriti o onima s dijamantima, zlatom i slično, već o onim koje zaista imaju smisla i po mome skromom mišljenju zaslužuju da budu tu.
Kreativnost u parfemina danas
Filippo Sorcineli linija Memetno, Kolekcija MEMENTO, kao i sam Filippo Sorcinelli, svemir su za sebe. Njegova sprega s katoličkom crkvom i kršćanskim vjerovanjem u Boga je neupitna, ali s druge strane i vizualno nekima neprihvatljiva, čudna, konstantno se igrajući s istim tim temama iz religije kojoj je posvećena. Samo pakiranje parfema je mala skulptura, boca je ovalna obmotana metalnim reljefom s nazivom parfema i kolekcije, dok je čep (ako se to može/ smije nazvati tako) oblik Filippove ruke u položaju koji je blisko vezan za kršćanstvo. (Recenziju cijele linije potražite na Femini.)
Juliette has a gun/Not a Perfume ime koje zbunjuje, ali i mami da se pomirišetš što nije parfem, a prodaje se kao parfem. Not a Perfume jeste parfem i miriše čisto i drugačije. Spona je tehnologije i parfemske industije. Izreka da "iver ne pada daleko od klade" ovdje je potpuno točna - osnivač kuće Juliette Has a Gun Romano Ricci je unuk poznate dizajnerice Nine Ricci: Top Parfumerija 100ml 135e
Cubia / Sea Star Collection Tiziana Terenzi - Cubia je apotropejski simbol sreće, obrane od zla i zaštite broda, donosi pomorcima sreću i blagostanje. Bočice Sea Star kolekcije su vodootporne, što je vrlo neobično i netipično za parfeme (neki iz ove linije su pakirani u posudama s morskom vodom iz Jadrana). Potrošeno je po dva grama zlata za svaki zvijezdu koja je morala biti dva puta premazana da bi stajala pod vodom bez mijenjanja; BELODORE 100 ml 545
Eight and Bob brend posvećen je preminulom osnivaču Albert Fouquetu i njegovom susretu s Kennedyjem te prvoj narudžbi za Johna od 8 parfema +1 ,,and if production allows, one for Bob,, - otuda i ime .Jedna od najkreativnijih prezentacija parfema i priče koja prati brend. Dostojna teksta samo za sebe, ali o tome nekom drugom prilikom. Parfem dolazi upakiran u ,,knjigu,,: Parfumerija Lana 100ml 190e
Naravno da sam mnogo toga propustio, preskočio i previdio. Nešto namjerno nešto slučajno, ili sam samo kreativno odabrao ono najbolje?
I za kraj, budite kreativni, probajte nešto novo i drugačije, (ali u lijepoj boci ;).
Piše: Slobodan Velicki @velickis
Minimojka
@27.08.2024. 12:43 0Mugler naj