U Muzeju suvremene umjetnosti - Zagreb u pripremi je prva retrospektivna izložba Julija Knifera (Osijek, 1924. – Pariz, 2004.), umjetnika koji je svojim nekonvencionalnim pristupom mediju slikarstva obilježio drugu polovicu 20. stoljeća
Uz odabir ključnih djela iz fundusa MSU-a, djela na izložbi bit će posuđena iz mnogih privatnih i javnih kolekcija među kojima su i najznačajnije svjetske zbirke moderne i suvremene umjetnosti poput MoMA-e u New Yorku, Centra Georges Pompidou u Parizu, Mamca u Ženevi itd. Neka od tih djela nikada prije nisu bila izložena u Hrvatskoj.
Julije Knifer u svijetu umjetnosti je postao prepoznatljiv po geometrijskoj formi meandra do kojega dolazi početkom šezdesetih godina tragajući za krajnjom redukcijom svih izražajnih elemenata : „U roku od nekoliko mjeseci došao sam tako reći do kraja, to jest do crnobijele slike (koju sam nazvao anti-slikom), do meandra od kojeg se dalje jednostavnije ne može."
Težeći svođenju izraza na što jednostavnije oblike još za vrijeme studija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (1951-1957.), usvojenim jezikom kubizma od prepoznatljivih motiva iz stvarnosti (pejzaža, portreta) kreće prema posve apstraktnom izrazu. No, sve ono što će kasnije ponavljati u njegovom radu, navijestio je još prije upisa na akademiju, serijom Autoportreta koji kontinuirano nastaju nekoliko godina za redom (1949-1952.) kao svojevrsni dnevnički zapisi.
Krivudava rijeka Meandar u likovnoj umjetnosti postala je sinonim vječnog protjecanja života. Julije Knifer taj će arhajski simbol dopuniti vlastitim, individualnim tumačenjima, otvarajući najjednostavnijim mogućim, ali krajnjim i suprostavljenim vizualnim sredstvima složena pitanja o ljudskoj egzistenciji. „Vjerojatno sam svoje posljednje slike već načinio, a prve možda nisam." - rečenica koja se logikom meandra neprestano ponavlja u njegovim Zapisma iz 1976., daje nam ključ za ulazak u svijet u kojemu kronologija i kontinuitet nemaju nikakvo značenje.
Kniferov jezik stroge geometrije neprestano je provocirao svrstavanje u različite pravce svjetske poslijeratne umjetnosti (konstruktivizam, minimalizam, primarno slikarstvo) omogućivši mu još od ranih šezdesetih godina prošloga stoljeća sudjelovanje na važnim svjetskim izložbama. Ipak, Kniferovo stvarno duhovno ishodište pripadanje je neoavangardnoj grupi Gorgona (1959-1966) čiji su članovi polazišta za nekonvencionalno umjetničko djelovanje pronalazili u filozofiji egzistencijalizma, apsurda i zena, stvarajući platformu novim umjetničkim pojavama koje će zaživjeti jedno desetljeće kasnije.
Kniferov procesualan, krajnje discipliniran i gotovo asketski pristup „radikalne volje" do krajnosti će se očitovati u seriji crteža-meandara koje započinje krajem osamdesetih godina kada tragom grafitne olovke mjesecima, do krajnjeg zasićenja prekriva površine papira, upisujući u njih vrijeme vlastita bivanja.
JULIJE KNIFER - BEZ KOMPROMISA
20. 9. 2014 - 6. 12. 2014.
MSU ZAGREB
Kustosica izložbe: Radmila Iva Janković
Suradnici: Ana Knifer i prof. dr. Zvonko Maković
Likovni postav: Filip Kožarić
Famke
@24.06.2014. 10:33 2Suprug mi je slikar pa znam ponešto o slikarstvu iako ću, naravno, uvijek biti laik za to područje. No, kad vidim ovakvo nešto uvijek mi dođe da se zapitam 'Ma ko tu koga zaje****?' ili da povičem, kao u bajci Carevo novo ruho: 'Car je gol!'.
glamurlover
@24.06.2014. 10:40 1Otići ću pogledati u MSU u rujnu.
Minimojka
@24.06.2014. 10:44 1Predivno, Knifer je kultni umjetnik <3
Vecchia
@24.06.2014. 11:07 3Kad stanem pred Moneta mogu otvoriti šator i gledati danima, a s Menadrom sam gotova za 2 min. Priznajem, laik sam teški, valjda struka zna što valja. Ovo doista ne razumijem.
valen-cia
@24.06.2014. 11:55 2Što se ovog tiče, totalni sam tudum! Možda bih i ja mogla ovo nacrtati pa da me netko prozove umjetnikom. Stvarno ne razumijem ovu vrstu slikarstva.
Nikolina
@24.06.2014. 12:22 3I ja sam laik, ali volim umjetnost. Povijest umjetnosti mi je bila baš drag predmet u školi. Nekako sam otvorena prema svim umjetničkim pravcima, neki me oduševljavaju manje, neki više.
Ako stignem otići ću do MSU-a jer volim i suvremenu umjetnost. Zanima me što ću osjećati nakon pregledavanja niza meandara. Inače mi je meandar zanimljiva geometrijska forma. Kad promatram neko remek-djelo, gledam sve te detalje i divim im se. Kipovima, slikama itd. A kod ovog obično ne promatram samo sliku, nego cijeli koncept.
lile
@24.06.2014. 12:40 1Volim impresioniste, a za apstraktno nisam nešto. Doduše, ima lijepih Mondrianovih ili Picassovih slika. Vrijedilo bi imati jednu makar 10x10 cm... Pusti snovi.
lulija
@24.06.2014. 13:18 1Pokušavam se udubit i razumjeti ovo al ne ide..al njemu svaka čast,važno da on razumije šta radi i struka..;)
Jasnica Turk
@24.06.2014. 13:29 1Da... što? Ne znam... nemam tog senzibiliteta valjda :(
beba
@24.06.2014. 13:31 1Posebno, elegantno, visoko estetski....... Jako mi se sviđa!!!!!
mija
@24.06.2014. 19:06 1Želja mi je ići na izložbu,pa da vidim da li bi me impresioniralo!
bubu malla
@25.06.2014. 13:17 1Svatko od nas je veliki umjetnik! Al zbilja!
Metafora
@29.06.2014. 22:29 1Da, Knifer i meandri. Ne može se vidjeti svaki dan. Treba otići na izložbu. Sigurno idem.